"Ha Isten velünk, kicsoda ellenünk"

(Róm 8,31)

Áldás Békesség!

Határtalanul Erdélyben

7. osztály kirándulása (2023.)

A Határtalanul program keretein belül iskolánk hetedikes tanulói egy emlékezetes utazáson vettek részt. Május első felében Erdélyben jártunk, tematikus kirándulásunk címe: A só útján – Göncruszkai diákok kirándulása a Sóvidékre.

Határtalanul!

2023. május 9. Először, a Királyhágón átkelve Kolozsvárra érkeztünk. Városnézésünk állomásai a következők voltak: Mátyás király monumentális szobra, a Szent Mihály-templom, Mátyás király szülőháza és a Házsongárdi temető, melynek békéje, nyugalma mindenkit megérintett. Estére érkeztünk meg Székelyszentlélekre, ahol bőséges vacsora és kényelmes szállás várt bennünket a hosszú út után.

2023. május 10. A napot a székelyszentléleki partneriskola meglátogatásával kezdtük. Nagyszünetben érkeztünk a Benedek Fidél Általános Iskolába. A fiúk rögtön bekapcsolódtak a fociba, a lányok is találtak közös témát a velük egykorúakkal, épültek a kapcsolatok. Rövid tájékoztatást hallgatunk meg az iskola történetéről, a jelenlegi helyzetéről és megtekintettük az iskola belső tereit is. Következő úticélunk Szováta volt, ahol a világ legnagyobb heliotermikus tava, a Medve-tó körül sétáltunk. Szováta után Parajd következett, ahol föld alatti és föld feletti sóképződményekben gyönyörködhettünk. Először a sóbányába utaztunk és lépcsőztünk le, majd a Sószorosban túráztunk, ahol a felszín különleges sóalakzatait figyeltük meg. Ezután Korondra érkeztünk, ahol a Fő utca kirakodó vásásának káprázatos kínálatából vásárolhatunk. Mindenki talált kedvére való ajándékot akár magának, akár családtagjainak.

2023. május 11. A bőséges reggeli után Szejkefürdőre indultunk, ahol Orbán Balázs, a legnagyobb székely síremléke található. 12 gyönyörűen faragott székelykapun át visz az út a sírhoz. A következő helyszín a Zetelaki-víztározó volt. A hatalmas vízfelület mindenkit elvarázsolt. Ezután városnézésre indultunk Székelyudvarhelyen. A belvárosban sétálva megtekintettük a híres, I. világháborús emlékhelyet, a Vasszékelyt, melyet a történelem viharaiban többször ledöntöttek, majd újraállítottak. Ezután a Szoborparkban sétáltunk, ahol történelmünk nagyjainak mellszobrai láthatóak. Következő megállónk a Városháza gyönyörű belső udvara volt, majd a Fő téren Orbán Balázs egész alakos szobrát tekintettük meg.
A kulturális emlékek után a természeti kincsek következtek: először a Gyilkos-tó partján hallgathattuk meg a tó keletkezésének legendáját, valamint a valós tényeket. Itt egy kutatóbúvár egyetemi professzorral is találkoztunk, aki rögtönzött kiselőadásával a tó jelenlegi állapotáról tájékoztatott minket. A következő úticélunk a Békás-szoros: igazán izgalmas volt átsétálni a hatalmas sziklafalak között, a zúgó patak és a kanyargós, szűk műúton állandóan közlekedő autók közvetlen közelében!
Utolsó előtti állomásunk Székelyföld szívében Csíksomlyó volt, ahol a Kegytemplomban hallgattuk meg a hely történetét, és a Csodatévő Mária-szobrot legendáját. Felsétáltunk a lépcsőkön, és meg is érinthettük a híres szobrot.
Farkaslaka volt a nap utolsó helyszíne, ahol a nagy székely író, Tamási Áron síremléke előtt róhattuk le kegyeletünket.

2023. május 12. Egy sajnálatos, de viszonylag szerencsés kimenetelű baleset miatt rögtön reggel el kellett indulnunk hazafelé, menet közben még rápillanthattunk a legendás Tordai-hasadék vonulataira. Ismét megálltunk a Királyhágón, így foglaltuk gyönyörű keretbe ezt az emlékezetes kirándulást.
Sok maradandó élményt gyűjtöttünk nemcsak a gyönyörű látnivalókból, hanem az itt élő emberek gondolkodásmódjáról és vendégszeretetéről is.

Határtalanul a Felvidéken

7. osztály kirándulása (2022.)

A Határtalanul program keretein belül iskolánk hetedikes tanulói tanulmányi kiránduláson vettek részt. Áprilisban 4 csodálatos napot töltöttünk a Felvidéken, felkeresve a történelmi Magyarország legjelentősebb szlovák területen maradt helyszíneit.

Határtalanul!

2022.04.04. Első állomásunk Selmecbánya volt, az egykori Magyar Királyság egyik legjelentősebb bányavárosa. Városnézésünk állomásai a következő helyszínek voltak: Szentháromság tér, Városháza, Leányvár kastély, Kálvária, Evangélikus Lyceum (többek között Petőfi Sándor és Mikszáth Kálmán is itt tanult). A városnézés után lehetőségünk nyílt az egykori működő bánya ma is látogatható aknájába bejutni. Majd továbbutaztunk Besztercebányára. A Garam folyó mentén fekvő településen megtekintettük a várnegyedet, vártemplomot, Thurzó-házat, Berniczky-házat, Mátyás-házat, valamint IV. Béla szobrát.

2022.04.05. A napot a Lublói vár megtekintésével kezdtük, mely az egykori Magyar Királyság északi részén, a Szepességben található. Innen Késmárkra utaztunk, ahol meglátogattuk a Thököly várat, főteret, városházát. Felkerestük az UNESCO listáján is szereplő evangélikus artikuláris fatemplomot, valamint az új evangélikus templomot, ahol Thököly Imre sírboltja mellett rövid megemlékezést tartva megkoszorúztuk a fejedelem sírját. Poprád városában betértünk a Tátra múzeumba, majd egy igazi kis ékszerdobozt, Szepesszombatot csodáltuk meg. Innen továbbutaztunk a Csorba-tóhoz, ahol gyalogos túrára indultunk a tó körül a Magas-Tátra ölelésében. Közben élveztük az áprilisi hóesést, és vidáman hógolyóztunk.

2022.04.06. Városnézésre indultunk Lőcsén, melynek belvárosa az UNESCO világörökség listáján is szerepel. Felkerestük a történelmi Magyarország legszebbnek tartott templomát, a Szent Jakab templomot, mely több művészeti emlék kincsestára. Ezt tükrözi az is, hogy háromszoros nemzeti emlékhely: a templom önmagában az, de a híres Lőcsei Pál mester fafaragványa és Szilassy János barokk stílusú aranyműve is a nemzeti kultúrörökség része. Lőcsén megtekintettük továbbá a főteret, városházát és a Thurzó-házat is. Ezt követően a Felvidék egyik látványos természeti szakaszához utaztunk, a Szlovák Paradicsomba. Itt frissítő természetjárásra indultunk a Tamásfalvi-kilátóhoz.

2022.04.07. Első állomásunk Betlér volt, ahol a történelmi Magyarország egyik legnagyobb épségben fennmaradt, eredeti bútorokkal berendezett kastélya található. Az Andrássyak egykori vadászkastélyában berendezett páratlanul gazdag enteriőrkiállítás mellett a régió egyik legszebb kastélyparkja tette teljessé az élményt. Felfedeztük Rozsnyó látványosságait. Meglátogattuk a Fábry Zoltán Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskolát, amit sajnos a vírushelyzet miatt csak kívülről tekinthettünk meg. Kassára érve, a Fő utcán számtalan műemléket csodáltunk meg, közülük a legfontosabb az Árpád-házi Szent Erzsébet tiszteletére szentelt Szent Erzsébet dóm. A dóm kriptájában helyezték végső nyugalomra II. Rákóczi Ferenc hamvait. A Rákóczi-kriptában rövid műsorral emlékeztünk meg a nagyságos fejedelemről, melyet koszorúzással, valamint a Himnusz eléneklésével zártunk. Látogatásunk utolsó állomása a Rodostói ház volt. Felejthetetlen élményekkel gazdagodva tértünk haza Göncruszkára.

Határtalanul Erdélyben

8. osztály kirándulása (2022.)

Az iskola 8. osztályos tanulói a Határtalanul pályázat keretében kiránduláson vettek részt Torockó környékén. A HAT- 20-01-0011 pályázat a vírushelyzet miatt került az idén megvalósításra. Nagy örömünkre szolgált, hogy mégis sikerült Erdélybe kirándulni és a Torockó környéki nevezetességekkel megismerkedni.

ZÁRÓ HÁLAADÓ ÜNNEPSÉG

Mert jó az Úr, örökké tart szeretete és hűsége nemzedékről nemzedékre” 100. Zsoltár

„Önmagában az is nagy pillanat, amikor az embernek megadatik vagy épp egyszerűen arra kényszerül, hogy megálljon, mindenféle értelemben megragadható idő kínálkozik ilyenkor, lehetőség a szemlélődésre, a felfedezésre. A mai alkalom annyiban „több”, hogy mindezt együtt tehetjük meg. Az elmúlt hónapok történései megtanítottak bennünket arra, hogy mindezt olyan értéken tartsuk, amely nem természetes, nem pótolható, behozható. Amire ma visszatekintünk, az minden elemében erre a behozhatatlanra, pótolhatatlanra utal. Úgyis fogalmazhatnánk, élményt szerettünk volna adni, megtanulni, hogyan lesz valami nem egyszerűen elviselhető vagy hasznos, hanem „JÓ”! Az Úr a világ teremtésekor naponként körbetekint és látja, hogy mindaz, amit életre hívott: jó. Nem kellene lejjebb adni sem oktatási, sem nevelési szempontból, mert ugyan az az Úr bízott meg bennünket, ugyan az a teremtő számít ránk, hogy képesek vagyunk jól „művelni és őrizni” azt a parányi világot, melybe elhelyezett bennünket. A keresztyén embernek ez a mindenkori „Élet-élménye”, Istenünk bizalommal adja kezünkbe a teremtett világot, hűségével bizonyítja kitartását mellettünk, kínálja fel önmagában az övéinek: aki szomjazik jöjjön, aki meglankadt jöjjön, mert az Ő szeretetében van megújulás. Ezzel az Igével vágtunk neki, mert a „Jót”, az „élményt” lehet tanulni és lehet „nemzedékről nemzedékre” továbbadni. A hitünk középpontjában a „találkozás” nagy élménye áll, ahogyan Isten bemutatkozik ennek a világnak, találkozásra hívja az embert, s ez a találkozás megváltoztat mindent.”- gyülekezetünk lelkipásztora ezekkel a gondolatokkal nyitotta meg Hálaadó Napunkat, melyen az „élmény” sokszínűsége volt a középpontban.

Ezekkel a gondolatokkal nyitotta meg Sohajda Levente reformárus lelkész a ünnepséget, mely az EFOP-3.3.7-17-2017-00003 számú, Újszerű tanulási tevékenységek és élménypedagógiai módszerek kidolgozása és bevezetése a Borsod megyei Göncruszka településen és térségében című projekt zárása alkalmából került megrendezésre.

A projekt megvalósulásáról Palescsák Veronika szakmai vezető tartott összefoglaló beszámolót, melyben a projekt időszaka alatt megvalósuló fejlesztésekről, eszközbeszerzésekről és a gyermekek előmenetelét segítő pedagógiai módszerek bevezetéséről számolt be. A program sikeresen zárult- A haladó ünnepség is a tervek szerint zajlott.

2019-2020. január-február

Elmondó - Talentum hírek

2019-2020. november-december

2019-2020. szeptember-október

Pályázat tábla

Iskolánk fenntartója a Göncruszkai Református Egyházközség pályázatot nyert az iskolánkra, melynek címe: EFOP-3.3.7-17-2017-00003 Újszerű tanulási tevékenységek és élménypedagógiai módszerek kidolgozása és bevezetése a Borsod megyei Göncruszka településen és térségében.

A pályázat keretein belül lehetőségünk nyílik új élménypedagógiai módszerek megismertetésére és bevezetésére, főleg a délutáni és a szabadidős foglakozásokban.

Interaktív programok szervezése a cél, ahol a gyermekek is aktív résztvevői az eseménynek, és együtt szervezzük és kivitelezzük az eseményeket.

Célul tűztük ki a különféle kompetenciák megerősítését is, melynek hatékonyabb elsajátításához fejlesztéséhez eszközbeszerzésre és egy tanműhely kialakítására is lehetőséget nyújt a pályázat. (eszközök pl.: laptopok és táblagépek). A program során kirándulásokra és táborozásra is lehetőségünk nyílik, amely szintén a diákjaink több irányú előrehaladásában biztosít számtalan fejlesztési, élménytanulási lehetőséget.

Göncruszka, 2018. április 10.

Célba ért a dob!

Köszönjük a nagylelkű felajánlást az iskola minden tanulója nevében a Tankcsapda zenekarnak!

Címünk

Email: talentumsuli@grprotest.hu
Telefon: +36 (30) 639 2944

Visszajelzés

Kérjük, értesíts minket, ha hibát találtál vagy ötleteid, javaslataid vannak! Minden visszajelzést nagyra értékelünk.